PL
29.03.2023

Przewlekły stres, nieprzyjemna atmosfera, przeciążenie obowiązkami czy brak poczucia bycia docenianym niekorzystnie odbijają się na jakości pracy, skutecznie zniechęcają do wykonywania codziennych obowiązków, a nawet mogą spowodować wypalenie zawodowe. By zapobiec pojawieniu się takich odczuć wśród swoich pracowników, coraz więcej firm wprowadza rozwiązania wpisujące się w koncepcję wellbeing. Czym jest wellbeing i jak można je wdrożyć?

Co oznacza pojęcie wellbeing?

Termin wellbeing, który zapisuje się też jako well-being lub well being pracowników, w dosłownym tłumaczeniu oznacza dobrostan. Najprościej rzecz ujmując, jest to stan, w którym jako pracownicy czujemy się komfortowo, odczuwamy pozytywne emocje, satysfakcję i zadowolenie z siebie, a także – mamy poczucie bezpieczeństwa. Koncepcja wellbeing zakłada więc kompleksowe podejście do zaspokojenia potrzeb – zarówno fizycznych, jak i psychicznych – niemniej opiera się na subiektywnych odczuciach danej jednostki.

Co składa się na koncepcję wellbeing?

Dobrostan pracownika jest istotny nie tylko w kontekście indywidualnym, ale też grupowym. To sprawiło, że koncepcja wellbeing znalazła się w obszarze zainteresowań wielu badaczy – między innymi z Instytutu Gallupa, Martina Seligmana oraz Carol Ryff.

Wellbeing według Instytutu Gallupa

Instytut Gallupa, znany wielu osobom głównie za sprawą testu Gallupa, który pozwala ocenić potencjał pracowników, wskazuje 5 kluczowych elementów koncepcji wellbeing w firmie:

  • Career Wellbeing – wellbeing w życiu zawodowym, przejawiające się satysfakcją z tego, co robimy,
  • Social Wellbeing – wellbeing w życiu społecznym, który zależy od bliskości i jakości naszych relacji z innymi ludźmi,
  • Financial Wellbeing – wellbeing w zakresie finansów powiązany z efektywnością zarządzania aspektami ekonomicznymi,
  • Physical Wellbeing – dobrostan fizyczny odnoszący się do ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia,
  • Community Wellbeing – wellbeing w społeczności, uzależniony od stopnia zaangażowania w życie społeczności.

Wellbeing zgodny z modelem PERMA

Koncepcję wellbeing w firmie precyzyjnie wyjaśnia też model PERMA, którego autorem jest wybitny amerykański psycholog i twórca nurtu psychologii pozytywnej Martin Seligman. PERMA to skrót pochodzący od pierwszych liter angielskich słów określających najważniejsze elementy wpływające na dobrostan:

  • P – positive emotions, czyli pozytywne emocje, takie jak radość, nadzieja, ciekawość czy poczucie szczęścia i zadowolenia,
  • E – engagement, czyli zaangażowanie pracowników w wykonywanie pracy, których realizacja przynosi satysfakcję,
  • R – relationships, czyli relacje z innymi ludźmi w środowisku pracy,
  • M – meaning, czyli poczucie celu i sensu funkcjonowania w organizacji,
  • A – accomplishment, czyli osiągnięcia i realizacja zamierzonych celów, co przyczynia się do rozwoju.

Wellbeing pracowników według Carol Ryff

W nieco odmienny sposób obszary kształtujące nasz dobrostan psychiczny określa Carol Ryff. Zdaniem amerykańskiej psycholożki, decydujący wpływ na wellbeing mają:

  • samoakceptacja,
  • rozwój osobisty,
  • poczucie sensu w życiu,
  • umiejętność zmiany lub dostosowywania otoczenia do bieżących potrzeb jednostki i działania na własną korzyść,
  • autonomia,
  • pozytywne relacje z innymi ludźmi.

Jak zadbać o dobrostan pracowników?

Na przestrzeni ostatnich lat świadomość dotycząca znaczenia dobrostanu pracowników istotnie wzrosła. W efekcie pracodawcy, w trosce o dobre samopoczucie i zdrowie pracowników, coraz częściej wdrażają programy wellbeing mające na celu poprawę funkcjonowania członków zespołów. Dzięki nim:

  • pracownicy czują się docenieni, co przekłada się na wzrost motywacji,
  • pracownicy są bardziej lojalni wobec firmy, co zmniejsza rotację,
  • pracownicy są zaangażowani, dobrze radzą sobie ze stresem i odczuwają wysoki poziom satysfakcji z wykonywanych zadań,
  • wzrasta reputacja i polepsza się wizerunek firmy.

Istnieją różne sposoby na to, by zadbać o wellbeing pracowników. Najpopularniejsze rozwiązania to:

  • pakiety prywatnej opieki medycznej,
  • aktywność fizyczna lub karty sportowe,
  • możliwość skorzystania ze wsparcia psychologicznego,
  • masaże biurowe,
  • możliwość skorzystania ze zdrowych przekąsek,
  • warsztaty wspomagające rozwój umiejętności miękkich,
  • system nagradzania pracowników,
  • spotkania integracyjne,
  • elastyczne godziny pracy.

Inną ciekawą propozycją mogą być vouchery podarunkowe, które można wręczyć na przykład przy okazji świąt lub chcąc nagrodzić osoby wyróżniające się jakością pracy lub osiąganymi wynikami. Jaki voucher na prezent dla pracownika wybrać? Może to być bon na pobyt w luksusowym hotelu w górach czy zabiegi SPA. Należy bowiem pamiętać, że relaks jest niezbędny dla utrzymania równowagi ciała i ducha – a o to zdecydowanie łatwiej zadbać w przepięknym otoczeniu natury.

Wellbeing w hotelu Belmonte

Wellbeing we wszystkich aspektach pobytu, rozpoczynając od całego kompleksu Moon SPA, poprzez specjalne menu poduszkowe, dzięki któremu gość może wybrać dla siebie poduszkę pozwalającą na idealny sen i wypoczynek, po kuchnię restauracji Aura i naszego Szefa Kuchni Mirka Jabłońskiego, który tworzy niesamowite dania, przy wykorzystaniu wyselekcjonowanych regionalnych produktów, wybierając przy tym małych dostawców oferujących najlepszą jakość. Specjalnie zaprojektowany taras widokowy, który jest częścią Lobby Baru pozwala gościom podczas posiłku relaksować się niesamowitymi widokami rozciągającymi się w okolicy hotelu.

Chcemy iść dalej w naszej filozofii wellbeingu i nie tylko zachęcać do niej gości, którzy przyjeżdżają do nas wypocząć ale również uczestników segmentu MICE. Uważamy bowiem, że spotkania biznesowe, zwłaszcza w dobie tak niełatwego czasu, nie muszą i nie powinny być pozbawione duchowości. Dlatego też powstał nasz kompleks saun z sauną fińską, parową, solną, ziołową oraz grotą lodową, będący wspaniała strefą nie tylko relaksu ale również brainstormingu. Okolica również daje nam ogromne możliwości nie tylko aktywnej integracji uczestników, ale również organizacji konferencji w plenerze – do czego bardzo zachęcamy.